🔬 آز مدارهای اِلکترونیکی

آز مدارات نوسان ساز اِلکترونیکی ‌(آز مدارات کریستالی)  

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)



نکته : برای این که یک نوسان ساز در مدار به نوسان در آید ، باید عناصر و مدار الکترونیکی مناسب وجود داشته باشد. یک نوســان ساز یا اسیلاتور ، یک مدار الکترونیکی نسبتاً ســاده است که بدون ســیگنال ورودی می تواند ولتاژ DC را به ولتاژ متناوب تبدیل کند.

سیگنال برگشتی از مدار فیدبک به در نوســان ساز معمولا ورودی مــدار تقویت کننده داده میشــود و از خروجی آن نوســان های تولید شده دریافت میشــود.مدار های نوسان ساز کریستالی از یک تقویت کننده و یک شبکه بازخورد تشکیل شده است. شبکه بازخورد از آمپلی فایر خروجی خاصی می گیرد و آن را به ورودی تقویت کننده می فرستد.نیرویی که به ورودی آمپلی فایر هدایت می شود باید برای تأمین ورودی تقویت کننده ، بازده اسیلاتور و غلبه بر تلفات مدار کافی باشد.

فرکانس دقیق یک نوسان ساز با تغییر فاز حلقه در مدار اسیلاتور تعیین می شود. هرگونه تغییر در تغییر فاز منجر به تغییر فرکانس خواهد شد. یکی از بهترین راه های کاهش تغییر فاز خالص استفاده از کریستال کوارتز در حلقه بازخورد است.هنگامی که از یک بلور کوارتز در حلقه بازخورد یک نوسان ساز استفاده می شود ، بازده فرکانس نوسان ساز در واقع خود را تنظیم می کند. بلور کوارتز رسانایی را ایجاد می کند که نیاز های حلقه فاز را برآورده می کند.



آنچه که در طراحی مدار نوسان ساز ها بیشتر مورد توجه قرار می ‌گیرد شکل موج دلخواه با فرکانس مورد نظر می‌ باشد.

مدارات نوسان ساز الکترونیکی ‌(کریستالی)  Oscillator circuit  یا مولدهای موج در سیستم های مختلف الکترونیکی دارای کاربرد های وسیع و حساسی می ‌باشند.

در مدار های مخابراتی ، دیجیتالی و بسیاری دیگر از مدارهای الکترونیکی نوسان سازها به عنوان یکی از بخش های اصلی الکترونیک تلقی می‌ شود. آنچه که در طراحی مدار نوسان ساز ها بیشتر مورد توجه قرار می ‌گیرد شکل موج دلخواه با فرکانس مورد نظر می‌ باشد و هر خواسته طراحی متوجه فرکانسهای بالا با شکل موج پایدارتری باشد، به همان میزان دقت عمل و بهره گیری از فن آوری های پیشرفته بیشتر احساس می‌ گردد.

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک