(علوم مخابرات) رادار های مونو استاتیک Monostatic و بی_استاتیک Bistatic (ساختار و عملکرد (برق _ الکترونیک)

پژوهشگر و نویسنده:  (  افشین رشید )




نکته : رادار های مونواستاتیک Monostatic رادار هایی که فرستنده و گیرنده‌ ی آنها در یک نقطه واقع است را مونواستاتیک می ‌نامیم. در واقع فاصله‌ ی بین گیرنده و فرستنده در این رادار ها بسیار کوچکتر از فاصله نقطه‌ی استقرار رادار نسبت به هدف است لذا فرستنده و گیرنده یک فضای یکسان را پوشش می‌ دهند.

در اغلب موارد فرستنده و گیرنده‌ ی رادار مونواستاتیک در یک سامانه تعبیه شده و از یک آنتن استفاده می ‌کنند. جداسازی دو مُود کاری گیرندگی و فرستندگی در این رادار هایی که از یک آنتن گیرنده فرستنده استفاده می کنند توسط واحدی به نام سلول گیرنده/فرستنده یاT/cellیا داپلکسرDuplexer صورت می‌گیرد. این سلول وظیفه دارد در حالت فرستندگی ورودی گیرنده را بلوکه کند.  در این رادار ها به کمک اندازه‌ گیری زمان رفت و برگشت سیگنال و ضرب آن در سرعت حرکت موج (سرعت نور) فاصله هدف استخراج می‌ شود. همچنین سرعت هدف را می‌ توان به کمک خاصیت شیفت داپلر فرکانس اکو هدف محرک تشخیص داد.




رادار جستجو و نظارت هوایی مونواستاتیک با برد نسبتاً بالا و دو بعدی و همچنین با برد در حدود 300 کیلومتر و سه بعدی و نمونه ای با قابلیت مقابله با جنگ الکترونیک تا 360 کیلومتر و انواعی از رادار های پَسیو است. فرکانس هایی که در دسته وی-اچ-اف VHF قرار می گیرند از قابلیت بالایی در کشف اهداف پنهان کار برخوردارند .گفتنی است رادار‌ هایی که در آن فرستنده و گیرنده یکی هستند مونواستاتیک، آنهایی که فرستنده و گیرنده در دو نقطه متفاوت و فاصله دار هستند بایاستاتیک و مجموعه هایی با چند گیرنده و چند فرستنده جدا از هم مولتی استاتیک گفته می شود.گفتنی است یکی از روش های پنهان کاری رادار استفاده از سطوح زاویه دار یا منحنی در بدنه هواگرد به طوری است که بازتابش امواج به محل فرستنده برنگردد. با استفاده از رادار هایی با فرستنده و گیرنده فاصله دار که در محل های متفاوتی نصب شده اند، بازتاب های حاصله از هواگرد رادار گریز توسط گیرنده ای دیگر دریافت شده و در نتیجه هدف کشف می شود.


بی_ستاتیک Bistatic رادار Radar

رادار بیستاتیک یک سیستم راداری متشکل از یک فرستنده و گیرنده است که با مسافت قابل مقایسه با فاصله مورد انتظار از هم جدا می شوند. برعکس ، یک رادار که در آن فرستنده و گیرنده قرار گرفته اند ، یک رادار تک استاتیک نامیده می شود به سیستمی که شامل چندین رادار تک استاتیک یا  از یک رادار بای استاتیک با یک منطقه تحت پوشش مشترک باشد ، رادار چند استاتیک گفته می شود بسیاری از  سامانه های دفاعی از رادار نیمه فعال که نوعی رادار بیستاتیک است استفاده می کنند.بعضی از سیستم های راداری ممکن است آنتن های جداگانه ای برای ارسال و دریافت داشته باشند ، اما اگر زاویه بین فرستنده ، هدف و گیرنده (زاویه بیستاتیک) فراتر از صفر باشد ، آنها هنوز هم به عنوان تک استاتیک یا شبه یکنواخت در نظر گرفته می شوند . به عنوان مثال ، برخی از سیستم های راداری HF با برد بسیار طولانی ممکن است یک فرستنده و گیرنده داشته باشند که برای انزوای الکتریکی با چند ده کیلومتر از هم جدا شده اند ، اما از آنجا که دامنه هدف مورد نظر از 1000-3500 کیلومتر است ، آنها در نظر گرفته نمی شوند واقعاً بیستاتیک است و به عنوان شبه monostatic شناخته می شود.

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک