(روش متصل به شبکه سراسری برق ) Connected Grid سیستم های برق خورشیدی (برق _ الکترونیک) 

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر (  افشین رشید )

نکته: در این روش، انرژی الکتریکی حاصل از سیستم فتوولتائیک با استفاده از تجهیزات الکتریکی مبدل جریان مستقیم به جریان متناوب، همچون اینورترهای متصل به شبکه و ...( ضمن تغییر شکل و تطبیق سطح ولتاژ و فرکانس انرژی الکتریکی حاصل از سیستم فتوولتائیک، با مشخصات سطح ولتاژ، اختلاف فاز، فرکانس و... به شبکه سراسری برق تزریق می گردد. 

با استفاده از نیروگاه های فتوولتائیک متصل به شبکه سراسری به صورت (متمرکز و یا غیرمتمرکز )ضمن تقویت انرژی جاری در شبکه توزیع، به دلیل تزریق ولتاژ و جریان مانع افت ولتاژ شبکه توزیع گردیده و در نتیجه از فشار بر روی نیروگاه ها در طی روز جلوگیری می کند. این امر به مثابه این است که هر مشترک شبکه سراسری برق، با نصب سیستم متصل به شبکه، خود بعنوان یک تولید کننده پراکنده کوچک (DG)،می تواند به صورت نیروگاهی کوچک عمل نماید. دراین روش علاوه بر تامین بخشی از انرژی الکتریکی مورد نیاز مصرف کننده، انرژی الکتریکی (مازاد بر مصرف) به شبکه سراسری برق تزریق می شود. 

روش متصل به شبکه سراسری برق ( Connected Grid)

در این روش، انرژی الکتریکی حاصل از سیستم فتوولتائیک (با استفاده از تجهیزات الکتریکی مبدل جریان مستقیم به جریان متناوب، همچون اینورترهای متصل به شبکه و ...) ضمن تغییر شکل و تطبیق سطح ولتاژ و فرکانس انرژی الکتریکی حاصل از سیستم فتوولتائیک، با مشخصات سطح ولتاژ، اختلاف فاز، فرکانس و... به شبکه سراسری برق تزریق می گردد. با استفاده از نیروگاه های فتوولتائیک متصل به شبکه سراسری به صورت متمرکز و یا غیر متمرکز ضمن تقویت انرژی جاری در شبکه توزیع، به دلیل تزریق ولتاژ و جریان مانع افت ولتاژ شبکه توزیع گردیده و در نتیجه از فشار بر روی نیروگاه ها در طی روز جلوگیری می کند. این امر به مثابه این است که هر مشترک شبکه سراسری برق، با نصب سیستم متصل به شبکه میباشد.انرژی خورشیدی تبدیل نور خورشید به طور مستقیم با استفاده از سلولهای فتوولتائیک (پنل های خورشیدی) به الکتریسیته تبدیل می شود. این منبع به راحتی در دسترس انرژی است و انرژی سبز در نظر گرفته می شود ، از این رو هیچ خطر مرتبط با آلودگی محیط زیست وجود ندارد.

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر (  افشین رشید )