پیچ گوشتی (Screwdriver) موارد استفاده در سیم کشی برق ساختمان (موارد ابتدایی برق ساختمان) مهندسی برق _ الکترونیک

نویسنده: دکتر (افشین رشید )


نکته : کار نیکو کردن از پُر کردن است. همیشه یادگیری موارد ابتدایی از مهمترین عوامل در موفقیت یک پروژه (برق ساختمان) میباشد ؛ پیچ گوشتی از پرمصرف ترین ابزارهای سیم کشی است، انواع مختلف دارد که دونوع چهار سو و دو سو بیشترین کاربرد را داراست.

هر چه دسته پیچ گوشتی قطورتر باشد گشتاور بزرگتر ایجاد کرده و با نیروی کمتری پیچ را باز می کند. یکی از نکات مهم استفاده صحیح پیچ گوشتی متناسب با نوع پیچ است. اگر پیچ مورد استفاده به صورت  چهار گوش باشد حتماً ازپیچ گوشتی چهارسو استفاده کنید.

 استفاده متوالی از ابزارهای دستی باعث مشکالت در مچ دست و تنگی کانال اعصاب مچ دست می شود.

نکته مهم : استفاده ناصحیح از آچار پیچ گوشتی پیچ گوشتی های ضربه خور که دارای انتهای فلزی هستند برای کارهای برقی ایمن نبوده و خطر برق گرفتگی به همراه دارند. 

استفاده از پیچ گوشتی دو سو برای باز و بستن پیچ چهارسو باعث خراب شدن آن می شود. پیچ گوشتی انواع مختلفی دارد از جمله پیچ گوشتی شارژی که موارد  استفاده گسترده تری دارد.

پیچ گوشتی های شارژی ( Electric Screwdriver ) یا دِریل پیچ گوشتی

در واقع، این دریل وسیله‌ای ضروری در جعبه ابزار بسیاری افراد است، از کاربران معمولی گرفته تا استادکاران ماهر. استفاده از آنها به معنای صرفه جویی در زمان است، یعنی در بازه زمانی کوتاه، اجازه باز و بسته کردن تعداد زیادی از پیچ‌ها را برای انجام فعالیت‌های صنعتی و کارگاهی در برق ساختمان ؛ صنایع چوب و فلز در اختیار مجریان قرار می‌دهد. به عبارتی، درون دریل پیچ گوشتی را مانند یک مدار الکتریکی تصور کنید. هنگامی که ماشه دریل را فشار می دهید، سوئیچ در داخل محفظه دریل، نیروی الکتریسیته را از باتری قابل شارژ به موتور هدایت می کند. با این حال، عملکرد اصلی این دریل ها، جهت باز و بسته کردن تعداد زیادی پیچ است.

نویسنده: دکتر (افشین رشید )