خازن متغیر تنظیم شده ( variable capacitor) عملکرد ؛ ساختار و کاربرد ها (برق _ الکترونیک)

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر افشین رشید)

نکته : خازن متغیر  ممکن است عمداً و بارها و بارها ظرفیت الکترونیکی آن مکانیکی و یا الکترونیکی تغییر کرده است. خازن های متغیر اغلب در مدار ها برای تنظیم فرکانس رزونانس استفاده می شوند.

خازن متغیر تنظیم شده اجزای غیر فعال با مقادیر خازنی هستند که با توجه به ولتاژ کنترل قابل تغییر هستند. آنها را می توان برای برنامه هایی مانند تنظیم فرکانس در نظر گرفت . خازن متغیر  تنظیم شده خازنی است که ظرفیت آن می‌تواند به صورت مکانیکی بر روی مقدار  دلخواه تنظیم شود. و برای تغییر فرکانس نوسان ‌ساز داخلی بکار میرود و معمولا در ظرفیتهای ۴۰ تا ۵۰۰ پیکوفاراد ساخته میشود.خازن متغیر تنظیم شده خازن متغیر یا خازن قابل تنظیمی که اغلب در مدارهای RF به کار می رود تغییر ظرفیت خازن با تغییر مکانیکی فاصله بین دو صفحه فلزی یا تغییر موقعیت ولتاژ ، انجام می شود.

خازن های متغیر به طور کلی شامل مجموعه هایی از صفحات فلزی بافته شده است که یکی در آنها ثابت است و دیگری متغیر است. این  خازن ها مقادیر خازنی را ارائه می دهند به طوری که بین  متغیر  باشد.خازن های تنظیم نوع پر کاربردی از خازن های متغیر هستند. جنس بدنه این خازن از سیلیکون مخلوط با میکا و پایه های آن از مِس میباشد.خازن های متغیر  تنظیم شده برای تنظیم مقادیر اولیه فرکانس نوسان ساز ، تأخیر ، زمان افزایش و سقوط و سایر متغیرها در یک مدار الکترونیکی  استفاده می شود.


با اعمال ولتاژ زیاد به خازن های متغیر  تنظیم شده ، ظرفیت آن تغییر می کند. آنها یک ورودی کنترل آنالوگ اختصاصی دارند و بنابراین غیر خطی های کمتری نسبت به دیودهای وکتور ایجاد می کنند ، به خصوص برای ولتاژهای سیگنال بالاتر. محدودیت های پایداری در  دما  و خطی  بودن مدار نیز  بر عملکرد آنها در مدارات الکترونیکی  تاثیر میگذارد.

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر افشین رشید)