ترانزیستور دارلینگتون یا BJT (نحوه عملکرد و کاربرد)

پژوهشگر و نویسنده: دکتر (  افشین رشید )


این ترانزیستور ها اغلب برای سوییچ کردن (خاموش و روشن کردن) استفاده می شود.

این نوع ترانزیستور ها در ولتاژ های زیر 3 ولت کارایی خوبی ندارند ولی برای ولتاژ های بالای 3 ولت با جریان بسیار کم کاملا روشن شده و به فضای اشباع می روند.

قدرت : ترانزیستورهای دارلینگتون قدرت  معمولا برای اتصال یک مصرف کننده بزرگ مثل موتور به میکرو کنترلر یا یک خروجی ضعیف استفاده می شوند با hfe حداقل 750 با تحمل جریان مداوم 8 آمپر(باید توجه داشته باشید که ترانزیستور را خنک نگه دارید. حداقل از هیت سینک و خمیر یا کاغذ سیلیکون استفاده کنید).

عملکرد ترانزیستور دارلینگتون :
یک زوج دارلینگتون همانند یک ترانزیستور تکی با گین جریان بالا رفتار می‌کند. (تقریبا در حدود حاصل ضرب گین‌های دو ترانزیستور)

زوج دارلینگتون به صورت یک ترانزیستور:
زوج دارلینگتون را می‌توان به صورت یک ترانزیستور با β بزرگ در مدارهای امیتر فالوئر به کار برد. زوج‌های دارلینگتون با β حدود ۳۰۰۰۰ بر روی مدار مجتمع، به صورت تجاری در دسترس هستند. نمونه‌ای از این دست ترانزیستور MJ۱۰۰۰ می‌باشد. MJ۱۰۰۰ یک ترانزیستور قدرت دارلینگتون با β حدود ۱۰۰۰، قابلیت جریان دهی ۱۰ آمپر، ولتاژ کلکتور-امیتر قابل تحمل حداکثر ۸۰ ولت می‌باشد.

کاربرد ترانزیستور دارلینگتون

در بسیاری از کاربردهای الکترونیکی، مدارات کنترل کننده تنها کافی است که یک ولتاژ DC یا جریان روشن-خاموش را به طور مستقیم سوئیچ نمایند، زیرا قطعاتی که به خروجی آنها متصل هستند مانند LED ها و نمایشگرها برای کار کردن به چند میلی آمپر در ولتاژهای پایین DC نیاز دارند، بنابراین میتوانند مستقیما بوسیله ی خروجی گیت های منطقی استاندارد راه اندازی شوند.گاهی مواقع برای راه اندازی خروجی به توان بیشتری نیاز داریم، مانند زمانی که بخواهیم یک موتور DC را راه اندازی کنیم که می تواند توسط یک گیت منطقی عادی و یا میکرو کنترلر تغذیه شود.اگر قطعات منطقی نتوانند جریان مورد نیاز را تامین کنند به مدارات اضافه تری برای راه اندازی خروجی مورد نظر نیاز خواهیم داشت.

پژوهشگر و نویسنده: دکتر (  افشین رشید )