ترانزیستور‌ با‌ اثر‌ میدان‌ یا‌‌ (FET) و بررسی عامل کنترل جریان خروجی در آن ها

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)



نکته: ترانزیســتورهای با اثر میدان ، ترانزیستورهایی هستند که عامل کنترل جریان خروجی در آن ها ، ولتاژ ورودی است. به عبــارت دیگر ، هنگامی که ولتــاژ ورودی را تغییر می دهیم ، جریانی از ورودی عبور نمی کند.

در ترانزیســتور های معمولــی ، جریــان ورودی ، جریان خروجی را کنترل می کند. یعنی هنگامــی که ولتاژ ورودی را تغییــر می دهیم، جریان ورودی تغییر می کند و باعث تغییر جریان خروجی می شود. در ترانزیســتورهای FET می تــوان تغییرات زیاد جریان  کم را به تغییرات نسبتا ولتاژ نســبتا تبدیل کرد. ترانزیســتورهای FET به دو دسته JFET و MOSFET تقسیم بندی می شوند.پایــه ی الکترودی ( که قطب مثبت منبــع ولتاژ در مدار  به آن وصل میشود، را (‌Drain )‌و پایه ای که قطب منفی به آن وصل اســت را (‌Source) یــا منبع الکترون ها مــی نامند .


مدار‌ سورس‌ مشترک (common source(‌‌CS‌‌‌‌‌‌

برای JFET نیز مانند ترانزیستور معمولی، بسته به این که کدام پایه بین ورودی و خروجی مشــترک باشد، سه نوع مدار تقویت کننده در نظر گرفته میشود. در ایــن تقویت کننده ، ســورس بیــن ورودی و خروجی مشــترک اســت. ولتاژ ورودی را به گیت می دهیــم و ولتاژ خروجــی را از پایه درین دریافت می کنیم.



مدار‌ درین‌ مشترک (common Drain‌ (‌CD

در ایــن تقویــت کننده ، دریــن بیــن ورودی و خروجی مشــترک اســت. ولتاژ ورودی را به گیت می دهیــم و ولتاژ خروجی را از پایه ســورس دریافت می کنیم.مدار ساده این تقویت کننده را مشاهده می کنید. توجه داشته باشید که از نظر سیگنال متناوب AC پایه های زمین مشترک به هم متصل هستند.



مدار گیت‌ مشترک (common Gate‌ (‌CG ‌‌

در ایــن نوع مدار الکترونیکی، گیــت بیــن ورودی و خروجی مشــترک اســت و ولتاژ ورودی را به پایه سورس می دهیم و ســیگنال خروجی را از پایه درین دریافت می کنیم. این مدار خیلی کم مورد اســتفاده قرار می گیرد .

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک