_ بخش (ترانزیستور های اَثر میدانی)

ترانزیستور‌ اَثر میدانی قابل برنامه ریزی PUT یا Programmable Unijunction Transistor یا (ترانزیستور قابل کنترل)

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)




نکته: ترانزیستور PUT یا (Programmable Unijunction Transistor) قابل برنامه ریزی، از چهار قطعه نیمه هادی نوع P وN تشــکیل شده است . پایه های یک PUT را ، آند ، گیت و کاتد می نامند.

این عنصر نیــز ماننــد ترانزیستور UJT دارای ناحیه مقاومت منفی است . از این رو میتوانیم آن را در اسیالتورها یا مدارهایی فرمان تریستور به کار ببریم.




انتخاب نام PUT ،که به معنی UJT قابل برنامه ریزی اســت به دلیل قابل کنترل بودن مقدار ولتاژ انتخاب شــده است زیرا در PUT ، مقــدار  ولتاژ را می توان به مقــدار دلخواه برنامه ریزی یا تنظیم کرد.ترانزیستور put یک ترانزیستور قابل کنترل اســت ، لذا می توانیم با استفاده از آن ولتاژ را به مقدار دلخواه تنظیم کنیم.





از عنصــر PUT در مدارهایــی مانند اســیلاتور ، تایمر به فراوانی اســتفاده میشــود. این ترانزیستور ساختاری چهار لایه درست مثل توریستورها دارد و سه ترمینال به نام های آند (A) ، کاتد (K) و دروازه (G) دوباره مانند تریستور ها دارد.این ترانزیستور را قابل برنامه ریزی می نامند فقط به این دلیل که خصوصیات و پارامتر های آن شباهت زیادی با ترانزیستور های یک کاره دارد. این برنامه ریزی است.

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک