(برق ساختمان ) عملکرد و کاربرد های سیستم های اعلام حریق(دستی _ اتوماتیک _ Wireless) در ساختمان و اماکن (مهندسی برق_ الکترونیک)

نویسنده: دکتر (افشین رشید )


نکته: به طور کلی سیستم های اعلام حریق در سه نوع متعارف (Conventional) آدرس پذیر (Addressable)و نوع بی سیم (Wireless ) ساخته شده اند.

امروزه در ساختمان ها و اماکن مسکونی و صنعتی از سیستم های اعلام حریق به طور گسترده استفاده می شود تا خسارت های ناشی از حریق را به حداقل برسانند و همچنین برای اطلاع دادن به ساکنین ساختمان، در مواقع بروز حریق، از این سیستم ها استفاده می شود.این سیستم چند منظوره سبب میشود تا در حد امکان از تلفات جانی جلوگیری شود. به طورکلی سیستم های اعلام حریق در سه نوع متعارف (Conventional ) آدرس پذیر(Addressable )و بی سیم (Wireless )ساخته شده اند. هر سه نوع سیستم اعلام حریق ذکر شده از نظر عملکرد به  دسته های زیر تقسیم می شوند که عبارت اند از:

_سیستمهای متعارف،

_ آدرس پذیر

_دستی

_اتوماتیک

(عملکرد سیستم های دستی )

تشخیص حریق در این گونه سیستم های اعلام حریق فقط به انسان سپرده شده است و در مکان هایی که انسان حضور ندارد، کاربردی ندارند.  وابستگی به افراد ندارد و به صورت خودکار عملکرد هایی مثل به صدا درآوردن آژیر خطر یا تماس با آتش نشانی محلی توسط این سیستم های اتوماتیک صورت می پذیرد.

(سیستم های اتوماتیک یا خود کار)

سیستم‌های اطفای حریق خودکار برای کنترل و خاموش کردن حریق بدون دخالت انسان بکار می‌روند. نمونه‌هایی از این سیستم‌ های خودکار عبارتند از سیستم‌ های آب‌پاشی خودکار، اطفاء حریق گازی، و اطفاء حریق با ذرات آئروسل متراکم  میباشد. می‌توان سیستم اطفای حریق خودکار را در دو گروه طبقه‌بندی نمود که عبارتند از: (سیستم های مهندسی شده) و  (پیش مهندسی شده) 

ساختار (سیستم های مهندسی شده)

برای موارد خاص طراحی شده و اغلب در تأسیسات بزرگی به کار می‌روند که در آن‌ها، سیستم مورد نظر برای یک کاربرد بخصوص طراحی شده است. به عنوان نمونه می‌توان به وسائل نقلیه‌ ی دریایی و زمینی، اتاق‌ های سرور، ساختمان‌ های عمومی و خصوصی، خطوط رنگ‌ کاری صنعتی، مخازن غوطه‌ ورسازی و اتاق‌ های سوئیچ برق اشاره کرد. سیستم‌ های مهندسی شده از تعدادی عامل گازی یا جامد استفاده کرده و بسیاری از آن‌ ها به طور خاص فرموله می‌ شوند. حتی برخی از آن‌ ها در حالت مایع نگهداری شده و بصورت گاز آزاد می‌شوند.

(سیستم های اطفای حریق پیش مهندسی شده)

از عناصر پیش مهندسی شده استفاده می‌کنند تا نیازی به انجام کار مهندسی در ورای طراحی اولیه‌ی محصول وجود نداشته باشد. در راهکارهای صنعتی متداول از این دست، از یک عامل شیمیایی‌ تر یا خشک مانند کربنات پتاسیم یا مونوآمونیوم فسفات (MAP) برای حفاظت از فضاهای نسبتاً کوچکتری همچون تابلوهای توزیع، اتاق باتری، موتورخانه، توربین‌ های بادی، کالاهای خطرناک و دیگر مکان‌ های ذخیره‌ سازی استفاده می‌شود. همچنین اخیراً برخی طراحی‌ های مسکونی بوجود آمده‌اند که معمولاً از مه آب استفاده کرده و کاربرد های‌ مقاوم‌ سازی را هدف می‌گیرند.

در این نوع سیستم های اطفای حریق اتوماتیک (خودکار) می توان به سیستم های اعلام حریق بی سیم (Wireless) اشاره نمود.سیستم های اعلام حریق های بی سیم در دهه 1980 ظاهر شدند و در مکان هایی که نصب کابل ها گران، وقت گیر، غیر عملی یا غیرممکن است استفاده می گردند. اجزای مورد نیاز جهت نصب و راه اندازی یک سیستم اعلام حریق بی سیم (Wireless) شامل پنل مرکزی, دتکتور دود بی سیم, دتکتور حرارت بی سیم, شستی بی سیم , آژیر بی سیم و تقویت کننده امواج می باشد.

نویسنده: دکتر (افشین رشید )