(برق ساختمان) طراحی و اجرای  سیستم آنتن مرکزی AMTV (مهندسی برق _ الکترونیک) (قسمت سوم)

نویسنده: دکتر (افشین رشید )


نکته: انتخاب روش (آرایش سیستم) آنتن مرکزی بستگی به شرایط توزیع واحد های ساختمان دارد.اولیـن گام بـرای طراحـی آنتـن مرکـزی تعییـن مشـخصات محـل مـورد نظر یا سـاختمان مسـکونی مـورد نظـر اسـت .

در طراحی آنتن مرکزی  از مسیر کابل طولانی و مارپیچ در اجرا خودداری کرده و کوتاهترین مسیر را انتخاب نمایید.و کابل کواکسیال در مسیر بین اجزای آنتن مرکزی نباید دارای اتصال سر به سر (طولی) باشد.همـواره هنـگام نصـب بـه کاتالوگ شـرکت سـازنده مراجعـه و از راهنمایی هـای آن اسـتفاده کنیـد.در انشـعابها مقـداری افت سـیگنال نیز اتفـاق میافتد. برای یک سیگنال با کیفیت، حداقل سطح سیگنال مورد نیاز 60 دسیبل می باشد (اغلب تلویزیون ها با سیگنالی به میزان 50 دسیبل نیز کار می کنند). کار کردن در سطح صفر دسیبل نوسانی با محدوده تغییرات کوچک در سیگنال ایجاد می نماید. زمانی که سیگنال به تلویزیون منتقل می شود، باید زیر 70 دسیبل نگهداشته شود.اجزای سیستم آنتن مرکزی (MATV) مدولاسیون برای اینکه سیگنال های صوتی و تصویری بر روی بخشی از پهنای باند در دسترس منتقل شوند، سیگنال ها باید بر روی سیگنال های حامل (Signals Carrier) در پهنای باند ثابت سوار شوند و انتقال یابند. برای نمونه در استرالیا، پهنای باند استاندارد 7 مگاهرتز می باشد، که بیشتر به عنوان یک کانال شناخته می شود. زمانی که یک تلویزیون به کانال خاصی وصل می شود، به یک فرکانس واحد وصل نمی شود بلکه یک پهنای باند 7 مگاهرتزی که اطلاعات صدا و تصویر در آن منتقل می شود دریافت می شود.

طراحی و اجرای  سیستم آنتن مرکزی AMTV

بـرای اطمینـان از سـیگنال مناسـب یـک متر کابـل کواکسـیال را  از دو سـر روکش برداری کرده و بـه دو سـر آن، را فیـش آنتـن متصـل میکنیم. اکنـون با اسـتفاده از سیگنال سـنج، سـیگنال خروجـی آنتـن را اندازه گیـری کنیـد مقـدار قابـل قبـول بـرای شـروع کار بیـن 52 تـا 82 دسـیبل میکروولت مناسـب اسـت. سـعی کنیـد کابل را در مسـیر قطـع نکنید.

خروجـی آنتـن بـه تقویت کننـده متصل شـود و پـس از آن خروجـی تقویت کننـده بـه تقسـیم کننده اول متصل شـود . بـرای اتصـال پریزهـا بـه مـدار آنتـن مرکـزی ، هـر واحـد آپارتمـان را در هـر طبقه بـا یـک میـز کار جایگزیـن کنیـد. به طوریکـه روی هـر میـز دو پریـز قـرار گیـرد. به ایـن ترتیـب در هر طبقـه دو میـز و روی هـر میز دو پریز قـرار میگیرد. پریز هـای قـرار گرفتـه روی هـر میـز در هـر واحد به تقسـیم کننده آن طبقـه متصـل میشـود. اینـکار را بـرای تمام طبقـه انجـام دهید. اندازه گیـری سـیگنال بعـد از اتمام نصب پریز ها، تقسـیم کننده ها و کابلکشـی بین پریـز، تقویت کننده، آنتـن و تقسـیم کننده با اسـتفاده از سیگنال سـنج، سـیگنال خروجی پریزهـا را اندازه گیری کـنید.

مرکـز تقویـت و تغییـر فرکانـس سیسـتم آنتـن مرکـزی بایـد کلیـه کانالهـای موجـود در منطقه نصب را شـامل شـود و حداقل قدرت تقویت آن معادل حداکثر افت در کل سیسـتم توزیع شـبکه محلی باشـد.کابلهـای سیسـتم توزیـع آنتـن باید از نوع هممحور با آمپدانس مشـخصه 75 اهم باشـد و سـطح مقطـع آن بـا توجه به مشـخصات سیسـتم و افت آن انتخاب شـود. 

مدارهـای سیسـتم آنتـن مرکـزی باید به صورت مسـتقل از دیگر سیسـتم ها، در لوله های مخصوص آن هدایت شوند.

نویسنده: دکتر (افشین رشید )