(برق ساختمان) اصول لوله گذاری در سیم کشی برق ساختمان (مهندسی برق _ الکترونیک)

نویسنده: دکتر (افشین رشید )


نکته: لوله برق، مجرایی برای عبور ســیم های برق به منظور حفاظت هادی و روکش آن در سیم کشی برق ساختمان می باشد و جنس لوله های برق فلزی و غیر فلزی است. 

لوله برق فلزی از جنس فولاد در ســیم کشی روکار و لوله برق غیرفلزی از جنس PVC در سیم کشی توکار استفاده می شوند. لوله های برق و لوازم مربوط به آن، باید بر اســاس اســتانداردهای IEC و یا جدیدترین اصالحیه اســتاندارد ملی ISIRI ساخته شده باشد. ظرفیت لوله برق بر اســاس تعداد و اندازه سیم برق تعیین می شود . اندازه لوله ها را با شماره مشخص می کنند و با PG نشان می دهند 

نکته : لوله برق با اســتاندارد اروپا IEC و اســتاندارد ایران ISIRI قابل اســتفاده هستند ، استفاده از لوله های غیر استاندارد مجاز نیست. 

خم کاری لوله برق در سیم کشی توکار  ساختمان 

خم در لوله کشی با رسیدن مسیر لوله به سقف یا کف اســتفاده می شــود . برای خم کردن لوله از فنرهایی روش دیگر خم کردن لوله اســتفاده از ابزار خم کاری اســت . همچنین می توان با استفاده از سشوار صنعتی محل را کمی گرم و سپس اقدام به خم زدن لوله کرد ، بدیهی است این روش نیاز به مهارت خاص دارد. متناســب با سایز لوله که بدین منظور ساخته شده اند استفاده می شود. در برخی مواقع می تــوان خم لوله را با زانو ایجاد کرد. زانو 90 درجه در دو نوع ساده و عصایی موجود می باشد. زانو ساده 90 درجه دارای دو بازو با طول یکسان است. زانــو عصایی دارای بازویی با طــول بلندتر از دیگر بازو است . 

لوله گذاری تو کاردر سقف های غیر کاذب و  در  سیم کشی برق ساختمان

لوله کشی برق ساختمان در سقف های غیر کاذب شامل سقف های زیر می باشد:

۱- سقف های بتنی با تیرچه و بلوک

۲-سقف های ضربی

۳-سقف های کرومیت

۴- سقف های تیرآهن

نحوه ی لوله کشی هر کدام از موارد بالا به گونه ای است که تمامی سر خط ها به صورت مجزا به جعبه فیوز هدایت می شود مثلاً پریز های یک اتاق به هم انشعاب می گیرد و در نهایت به یک لوله مخصوص پریز های یک اتاق به جعبه فیوز برده می شود به جز پریز کولر که یک لوله مجزا به آن برده می شود. برای روشنایی هم به این صوررت است که در بالای سقف لوله های روشنایی را به هم ربط می دهیم و در نهایت یک لوله به قوطی کلید می بریم و ویک لوله دیگر هم از قوطی کلید به جعبه فیوز برده می شود.

لوله کشی در سقف های رابیتس به وسیله لوله ها خرطومی صورت میگیرد معمولاً در سقف های کاذب رابیتس از لامپ های هالوژن و لامپ های نواری نور مخفی  استفاده می کنند پس کار یک برق کار این است که قبل از گچ کاری سقف لوله کشی خرطومی برای هالوژن ها و نور مخفی ها را انجام دهد.

قبل از این که لوله کشی انجام شود باید جای قوطی هالوژن ها را اندازه گیری کنیم و رابیتس را به اندازه قوطی هالوژن برش دهیم تا قوطی به راحتی نصب شود بهترین وسیله برای برش قیچی های ورق بر است چون برق کار ها معممولاً از سیم چین استفاده می کنند.

نویسنده: دکتر (افشین رشید )