_ بخش باتری ها و پیل های اِلکتریکی

بررسی ساختار و ساختمان داخلی باتری‌ های دی سولفید لیتیوم - آهن (Li-FeS2)

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)


نکته : مطابق با ولتاژ ۱.۵ باتری‌ های قلیایی، دی سولفید لیتیوم - آهن جدید ترین افزودنی به زیر خانواده لیتیوم اولیه است که می‌ تواند نیازهای هر برنامه‌ ای را که نیاز به باتری های قلیایی ۱.۵ ولتی قلمی و نیم‌ قلمی دارد را برآورده کند و در بیشتر موارد، تقریباً از هر نظر بهتر از سلول قلیایی عمل می کند.

در ساختار و ساختمان داخلی باتری های لیتیوم آهن دی سولفید (Li-FeS2) دارای لیتیوم برای آند، دی سولفید آهن برای کاتد و نمک لیتیوم در یک مخلوط حلال آلی به عنوان الکترولیت هستند. این دارای ولتاژ کاری 1.5 ولت، انرژی بالا و وزن سبک، عملکرد خوب در دمای بالا یا دمای پایین است.در یک برنامه کاربردی مثل دوربین دیجیتال، یک باتری لیتیوم قلمی می‌ تواند تا شش برابر باتری قلیایی دوام بیاورد، ولتاژ عملیاتی بالاتر، پایداری بهبود یافته و مقاومت کمتری نسبت به سلول‌ های قلیایی استاندارد دارد.




از مزایای اضافی " باتری دی سولفید لیتیوم آهن " می‌ شود به عملکرد دمای پایین و بهبود مقاومت در برابر نشتی و ماندگاری زیاد  به دلیل سرعت خود‌ تخلیه پایینش اشاره کرد.



با وجود اینکه باتری‌های لیتیوم پلیمر عمر و زمان استفاده مشخصی دارند. اما با مراقبت درست از آن‌ ها می‌ توان طول عمر آن‌ ها را افزایش داد. یکی از روش‌ های کارآمدی برای حفظ طول عمر باتری شارژ کردن به موقع و از شارژ درآوردن به موقع آن است. باتری‌ های لیتیوم پلیمری کاربرد های متفاوتی دارند. با توجه به شکل‌ پذیری این باتری‌ ها می‌ توان آن‌ ها را در ابعاد و اشکال مختلف تولید کرد. این باتری‌ ها وزن کمی دارند و فضای کمی را نیز اشغال می‌ کنند.

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک