الکتروپمپ خود مکشی صنعتی (Suicide pump) ساختار ، عملکرد و کاربرد ها (برق _ الکترونیک)

پژوهشگر و نویسنده: دکتر (  افشین رشید )



نکته : در ساختار الکترو پمپ خود مکشی صنعتی (Suicide pump)  الکترو موتور با پمپ کوپل شده و درون چاه قرار می ‌گیرد. داخل الکتروموتور با آب پر می ‌شود این آب هم برای روانکاری یاتاقانها و هم برای خنک ‌کاری حرارت در سیم‌ پیچی داخل الکتروموتور می ‌باشد.

الکتروپمپ خود مکشی صنعتی (Suicide pump)   در سایز های  ۴/۱٫۱ اینچ تا ۱۲ اینچ وتا ارتفاع حدوداّ ۴۰۰ متر  طراحی و تولید می گردد. الکتروپمپ خود مکشی صنعتی (Suicide pump)  بر طبق طبقاتی که دارند دسته بندی می شوند. این طبقات ممکن است به صورت عمودی و یا افقی نصب شود.نحوه بهره برداری و استفاده از الکتروپمپ های چاه آب از نوع تک فاز و سه فاز متنوع است و اگر آب های زیر زمینی تعمیر الکترو پمپ در سطح باشند معمولا از الکتروپمپ خود مکشی صنعتی (Suicide pump)  تک فاز و اگر عمق چاه زیاد باشد از الکتروپمپ خود مکشی صنعتی (Suicide pump)  سه فاز استفاده می گردد.الکتروپمپ خود مکشی صنعتی (Suicide pump) میتوانند آب را تا ارتفاع نسبت‍‍ا زیادی پمپاژ نموده ، فشار قابل توجهی را نیز در اختیار بگذارند ، بسته به اندازه ارتفاع پمپاژ ،آنها را به صورت دو یا چند مرحله ای طراحی میکنند ، با وجودی که همه پروانه ها به یک محور واحد متصل بوده و در داخل یک بدنه واقع شده اند.


الکتروپمپ خود مکشی صنعتی (Suicide pump) وسیله ای است که به صورت مکانیکی به وسیله افزایش فشار در مایعات، باعث بالا رفتن و یا پایین رفتن آن  سیال میشود.پمپ خود مکشی این انرژی مکانیکی را از یک موتور دریافت میکنند و به سیال در حال عبور انتقال میدهند و از این طریق باعث افزایش فشار سیال بعد از خروج از پمپ  آب  میشوند.به طور کلی الکتروپمپ خود مکشی صنعتی (Suicide pump)  به موتور الکترومکانیکی گفته می‌ شود که انرژی مکانیکی را از یک منبع خارجی گرفته و به سیالی که از آن عبور می ‌کند، انتقال دهد. در نتیجه، انرژی سیال پس از خروج از این دستگاه (الکتروپمپ خود مکشی صنعتی (Suicide pump) ) افزایش می‌ یابد. در پمپ‌ ها تغییرات انرژی سیال همواره به صورت تغییر فشار سیال مشاهده می‌ گردد. از الکتروپمپ خود مکشی صنعتی (Suicide pump)  برای انتقال سیال به یک ارتفاع معین یا جابجایی آن در یک سیستم لوله کشی یا هیدرولیک استفاده می ‌نمایند.

پژوهشگر و نویسنده: دکتر (  افشین رشید )