استاندارد ها و پروتکل ها برای مدیریت تجھیزات روی شبکه BAS  برق ساختمان هوشمند (برق _ الکترونیک)

پژوهشگر و نویسنده: (  افشین رشید )

نکته : برای ارتباط در سیستم مدیریت برق هوشمند ساختمان BMS  به دلایل بسیاری استفاده از پروتکل باز و استاندارد BACnet دارای مزیت است از آن جمله میتوان به اطمینان از عملکرد تجھیزات برندھای مختلف در کنار ھم بر اساس استاندارد BACnet ،ایجاد فضای رقابتی برای افزایش کیفیت و قابلیتھای تجھیزات BMS و افزایش مسوولیت تولید کنندگان در قبال اشکالات احتمالی تجھیزات و پشتیبانی فنی از آنھا را نام برد.ضمنا افزارھای مختلف نمایشی، مدیریت و کنترل  برای ایجاد سازگاری میان نرم افزار و سخت افزار سیستم ھای BAS بنیاد OPC استانداردی را با ھمین نام منتشر نموده است.

دو نوع سیستم ارتباطی اصلی برای سیستم ھایDDC وجود دارد:

۱_ پروتکل ھای اختصاصی

 ۲ _پروتکلھای باز


۱_ پروتکلھای اختصاصی : پروتکل ھای اختصاصی، پروتکل ھایی ھستند که در صورت استفاده از  آنھا تجھیزات در یک بخش خاص سیستم تنھا با تجھیزات دیگری از ھمان برند می توانند اتصال برقرار کنند و امکان برقراری ارتباط ساده و مستقیم با دیگر تجھیزات تھیه شده از سایر برندھا را ندارند. به سرعت این سیستم ھا در حال حذف شدن از بازار تجھیزات BMS ھستند. اما مزیت این سیستم، آن پشتیبانی است چون تنھا یک کارخانه سازنده و یک برند مسوول عملکردھا و خطاھای موجود در سیستم است.

 ۲ _پروتکلھای باز : پروتکلھای باز، پروتکل ھایی ھستند که در آنھا از پروتکلھای ارتباطی شناخته شده استاندارد که عموما شده اند، استفاده میشود که در اسناد علمی منتشر برای تمام تولیدکنندگان باز است،ASHRAE که نام انجمن مھندسی سیستم ھای گرمایش و سرمایش است در سال ۱۹۹٥ استانداردی باز با نام BACnet را منتشر کرد که مبنای طراحی ھای اکثر تولیدکنندگان سیستم ھای BAS قرار گرفت. استاندارد باز دیگری از این نوع با نام Lonworks ھم وجود دارد که البته با استقبال چندانی روبرو نشده است.



واسط کاربر وب (Browser Interface WEB) جستجوگر  وب به عنوان بخشی از نرم افزارBMS به کاربر اجازه میدھد تا به منابع اطلاعاتی دسترسی پیدا کرده و آنھا را از طریق اینترنت ببیند. این امر قابلیتھای کاربران را برای مدیریت تجھیزات روی شبکه BAS ساختمان، به شدت افزایش داده است.شبکه کردن سیستم کنترل تجھیزات ھمچنین میتواند امکان ارتباط با سایر نرم افزارھا میتوان نرم افزار BMS را به سیستم ھای Online ھواشناسی کامپیوتری را فراھم آورد. مثلا مرتبط نمود. با استفاده از این ابزار کلیه سیستم ھای تھویه، امنیت و روشنایی ساختمانھا میتواندتوسط ھر فرد یا گروه یا سازمانی از ھر نقطه از دنیا مونیتور و یا کنترل شود. البته دستیابی به این اطلاعات باید در چھارچوب ھای شناخته شده امنیت شبکه ھای کامپیوتری محدود شوند. یکی از مزیتھای اصلی واسط کاربر وب این است که باعث حذف کلیه واسطه ای کاربر سنتی برای مانیتور وضعیت تجھیزات میشود و کلیه تجھیزات از طریق واسط وب قابل دیدن و ارتباط با یکدیگر میشوند. دیگر اینکه کلیه امکانات شبکه جھانی اینترنت برای ساختن یک سیستم BMS موثر و مفید قابل به کارگیری است.

نویسنده: دکتر (افشین رشید )