آشنایی بیشتر با ساختار و عملکرد خازن های متغیر (variable capacitor) برق _ الکترونیک

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر افشین رشید)

نکته : خازن هایی که مقادیر مختلفی از ظرفیت دارند ، به عنوان خازن متغیر شناخته می شوند.این نوع خازن قابلیت تغییر مقادیر خازن خود یا (الکتریکی  یا مکانیکی) را دارد.

خازن متغیر خازنی است که ظرفیت آن می‌تواند به صورت مکانیکی بر روی مقدار دلخواه تنظیم شود.خازن واریابل نوعی از خازن متغیر است که بیشتر در رادیو ها استفاده میشود و برای تغییر فرکانس نوسان ‌ساز داخلی بکار میرود و معمولا در ظرفیتهای ۴۰ تا ۵۰۰ پیکو فاراد ساخته میشود.این خازن در گیرنده های رادیویی نیز جهت تفکیک و دریافت ایستگاه های رادیویی استفاده میشود .

خازن متغیر  ممکن است عمداً و بارها و بارها ظرفیت الکترونیکی آن مکانیکی و یا الکترونیکی تغییر کرده است. خازن های متغیر اغلب در مدار ها برای تنظیم فرکانس رزونانس استفاده می شوند.خازن متغیر تنظیم شده اجزای غیر فعال با مقادیر خازنی هستند که با توجه به ولتاژ کنترل قابل تغییر هستند. آنها را می توان برای برنامه هایی مانند تنظیم فرکانس در نظر گرفت . خازن متغیر  تنظیم شده خازنی است که ظرفیت آن می‌تواند به صورت مکانیکی بر روی مقدار  دلخواه تنظیم شود. و برای تغییر فرکانس نوسان ‌ساز داخلی بکار میرود و معمولا در ظرفیتهای ۴۰ تا ۵۰۰ پیکوفاراد ساخته میشود.خازن متغیر تنظیم شده خازن متغیر یا خازن قابل تنظیمی که اغلب در مدارهای RF به کار می رود تغییر ظرفیت خازن با تغییر مکانیکی فاصله بین دو صفحه فلزی یا تغییر موقعیت ولتاژ ، انجام می شود.

خازن های متغیر به طور کلی شامل مجموعه هایی از صفحات فلزی بافته شده است که یکی در آنها ثابت است و دیگری متغیر است. این  خازن ها مقادیر خازنی را ارائه می دهند به طوری که بین  متغیر  باشد.خازن های تنظیم نوع پر کاربردی از خازن های متغیر هستند. جنس بدنه این خازن از سیلیکون مخلوط با میکا و پایه های آن از مِس میباشد.خازن های متغیر  تنظیم شده برای تنظیم مقادیر اولیه فرکانس نوسان ساز ، تأخیر ، زمان افزایش و سقوط و سایر متغیر ها در یک مدار الکترونیکی  استفاده می شود.

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر افشین رشید)