آشنایی با سرو موتور (SERVO MOTOR) یا موتور کنترل (نحوه عملکرد و کاربرد ها) برق - الکترونیک)

پژوهشگر و نویسنده: دکتر (  افشین رشید )

نکته : سرو موتور یا موتور کنترل نوعی از موتوهای الکتریکی است که با هدف به کارگیری در سیستم های کنترل فیدبک طراحی میشود. سرو موتور یک دستگاه است که یک محور خروجی (shaft) دارد . این محور قادر است تا در یک موقعیت و زاویه ای خاص با ارسال سیگنال رمزی قرار گیرد .

 درواقع چگونگی حرکت و موقعیت های زاویه ای این محور خروجی توسط دسته ای از سیگنال های رمزی که برای سیم کنترلی آن تعریف می شود کنترل می شود. برای طول مدت زمانیکه یک سیگنال فعال بوده و یک پالس بر روی خط ورودی آن قرار دارد این محور خروجی در موقعیت خاص زاویه ای که مختص آن سیگنال است قرار می گیرد و با تغییر سیگنال رمزی موقعیت زاویه ای تغییر میکند. به موتورهایی که به سرعت به سیگنال پاسخ می دهند و سریعا به بار شتاب می دهند سرو موتور گفته می شود . نسبت گشتاور به اینرسی یک جنبه بسیار مهم سرو موتور است  زیرا موتور با این فاکتور شتاب می گیرد. لختی یا اینرسی در این موتورها پایین بوده و درنتیجه تغییر سرعت در این موتورها بسیار سریع است.سروو برگرفته از کلمه یونانی servus  به معنی خدمتکار است و شاید به این دلیل به این نوع از موتورها و سیستم های کنترلی سروو گفته می شود که مثل یک خدمتکار تحت کنترل بوده و با دقت به فرامین پاسخ می دهد.این نوع موتورها معمولا دارای قدرت کم و طول زیاد می باشند. و نسبت به موتورهای معمولی قیمت بالاتری دارند.  سرو موتورها در صنایع رباتیک و تولیدات صنعتی مانند موتورهای کنترل کننده هواپیما ها  کنترل موقیت سطوح مانند آسانسور و غیره کاربرد وسیعی دارند و در دو نوع سرو موتور های جریان مستقیم dc و سرو موتورهای جریان متناوبac  ساخته می شوند. سرو موتورهای ac  انتخاب مناسبی برای کاربرد های با توان پایین هستند و به همین دلیل است که موتورهای ac  همیشه به موتورهای dc ترجیح داده می شوند. 


ساختمان داخلی و موارد کاربرد ها Servo motor

سرو موتو . Servo motor به صورت کلی یک الکترو موتور هست که یک سری مدارات الکترونیکی مانند درایو ها در کنار آن قرار دارد و الکترو موتور حاوی شفت عمل گردش را به عهده دارد و تجهیزات الکترونیکی هم وظیفه دقت دادن به الکترو موتور را بر عهده دارند و این دقت شامل کنترل زاویه ،کنترل شتاب ، کنترل سرعت و … می شود. سرو موتور ها در انواع گیربکس دار و بدون گیر بکس وجود دارند و در اندازه های خیلی کوچک تا اندازه های بزرگ تولید می شوند که اندازه های کوچک در پروژه های رباتیک و تجهیزات مکاترونیکی استفاده شده و اندازه های بزرگ هم در ساخت تجهیزات صنعتی مانند دستگاه های CNC استفاده میشوند.

پژوهشگر و نویسنده: دکتر (  افشین رشید )