نحوه استفاده از سیم چین و لخت کردن سیم ها (مبانی برق برای تازه کارها) مهندسی برق _ الکترونیک

نویسنده: دکتر (افشین رشید )


نکته : اتصالات الکتریکی امن و با دوام با لخت کردن سیم ها به طور تمیز و دقیق ممکن می شود. برداشتن لایه خارجی پلاستیکی بدون زخمی کردن سیم های زیر آن امری ضروری است. اگر سیم زخمی شود ممکن است باعث قطعی یا اتصال کوتاه شود.

عملکرد سیم چین یا (کف چین ) ؛ سیم لخت کن

یک سیم لخت کن ساده دستی عبارت است از یک جفت تیغه ی روبروی هم مانند قیچی که روی آن چندین شکاف با سایز های مختلف وجود دارد. این امر به کاربر اجازه می دهد تا اندازه شکاف را با اندازه سیم تطبیق دهد ، که برای صدمه نزدن به سیم بسیار مهم است.

بسیاری از سیم لخت کن های موجود در بازار سیم های با گیج بالا را لخت نمی کنند (گیج 22 تا 30 ) . برای نمونه سازی مدارات روی بردبورد مطمئن شوید که سیم لخت کنی با قابلیت لخت کردن سیم های با گیج 22 و بیشتر می خرید. قابلیت لخت کردن سیم بسیار نازک 30AWG ( به نام سیم وایر رپ) یک مزیت محسوب می شود. به شکل “یک مقیاس حدودی از چند گیج مختلف سیم” دقت کنید میبینید هر چقدر AWG بیشتر می شود قطر سیم کم می شود.

با اینکه یک چاقو نیز می تواند سیم را لخت کند اما ممکن است با زخمی کردن یا بریدن آن به سیم آسیب نیز بزند. هم چنین استفاده از چاقو برای لخت کردن سیم بسیار خطرناک است؛ چاقو می تواند به راحتی سر خورده و باعث جراحات شدیدی شود. 

نکته: اگر سیم به طور اتفاقی زخمی شد ، بهترین کار بریدن قسمت آسیب دیده و دوباره لخت کردن آن است .

تطبیق دادن سایز سیم با شکاف مناسب در سیم لخت کن بسیار مهم است. اگر شکاف خیلی بزرگ باشد سیم لخت نمی شود و اگر خیلی کوچک باشد خطر آسیب وارد شدن به سیم وجود دارد. استفاده از شکاف کوچک باعث می شود دو لبه ی لخت کننده خیلی به هم نزدیک شوند و وارد قسمت مسی سیم شوند. اگر سیم افشان باشد ، سیم های حلقه ی بیرونی مجموعه بریده خواهند شد و قطر کلی سیم و استحکام آن کم خواهد شد . زخمی شدن سیم تک رشته به شدت استحکام و انعطاف پذیری آن را کاهش می دهد. احتمال بریدن سیم در صورت خم شدن به شدت افزایش خواهد یافت.

  • نویسنده: دکتر (افشین رشید )