تفاوت بین ic های دیجیتال TTL و CMOS (مقایسه ؛کاربرد ؛ موارد استفاده)

نویسنده و پژوهشگر: دکتر ( افشین رشید)


آی سی های T.T.L و CMOS هر دواز آی سی های مورد استفاده، در مدارات دیجیتال می باشد. آی سی های سری تی تی ال با ولتاژ 5 ولت و آی سی های سری سی موس با ولتاژ بین 5 الی حداکثر 15 ولت کار می کنند. بدلیل جریان بالای مصرفی در مدارات تی تی ال، امروزه بیش تر از سی موس استفاده می کنند. تی تی ال مخفف کلمه TRANSISTOR TRANSISTOR LOGIC می باشد، جریان مصرفی یک آی سی تی تی ال درحالت بیکاری بین 10 الی 20 میلی آمپر می باشد، در حالی که در نوع مشابه آن یعنی سی موس حدود 5 میلی آمپر می باشد.

بهبه علت مزایای بی شمار مدار های مجتمع انحصارا در تهیه انواع قطعات لازم در طراحی سیستم های کامپیوتر به کار می رود . برای درک سازمان و طراحی کامپیوتر ها آشنایی با انواع قطعات و اجزائ به کار رفته در مدار های مجتمع اهمیت دارد. به این دلیل اجزائ اصلی به همراه خواص منطقی آن تشریح شده است این اجزا مجموعه ای از واحد های عملیاتی دیجیتال را فراهم می کنند که در طراحی کامپیو تر های دیجیتال یه عنوان بلوک های ساختمان اصلی پایه به کار می روند

تفاوت ها زیادی بین IC های TTL و CMOS وجود دارد به دلیل اینکه اصولا دو تکنولوژی متفاوت هستند.

TTLجز تکنولوژی های دو قطبی است که خود تکنولوژی دو قطبی شامل چندین خانواده است که بررسی روند تکامل و تفاوت هاشون در نوع خودش جالب هست. تکنولوژی های دو قطبی(به ترتیب روند پیشرفت) عبارتند از ECL,TTL,DTL,RTL. علت مزایای بی شمار مدار های مجتمع انحصارا در تهیه انواع قطعات لازم در طراحی سیستم های کامپیوتر به کار می رود . برای درک سازمان و طراحی کامپیوتر ها آشنایی با انواع قطعات و اجزائ به کار رفته در مدار های مجتمع اهمیت دارد. به این دلیل اجزائ اصلی به همراه خواص منطقی آن تشریح شده است این اجزا مجموعه ای از واحد های عملیاتی دیجیتال را فراهم می کنند که در طراحی کامپیو تر های دیجیتال یه عنوان بلوک های ساختمان اصلی پایه به کار می روند

تفاوت ها زیادی بین IC های TTL و CMOS وجود دارد به دلیل اینکه اصولا دو تکنولوژی متفاوت هستند.

TTLجز تکنولوژی های دو قطبی است که خود تکنولوژی دو قطبی شامل چندین خانواده است که بررسی روند تکامل و تفاوت هاشون در نوع خودش جالب هست. تکنولوژی های دو قطبی(به ترتیب روند پیشرفت)عبارتند از ECL,TTL,DTL,RTL.

(موارد مصرف و بکارگیری)

این آی سی ها، کاربرد های وسیعی دارند از جمله می توان به ، اکثر آن ها انواع گیت های نند، اند، اور، نور، کانتر، اینکودر، دیکودر، شیف رجیستور، مالتی پلکس، دی مالتی پلکس، انواع فلیپ فلاپ و ... را می توان اشاره کرد. 

نویسنده و پژوهشگر: دکتر ( افشین رشید)