(علوم مخابرات) مدیریت صحیح جنگ الکترونیک(جنگال) ECM بر پایه توان راهبردی (مهندسی برق_ الکترونیک)

نویسنده و محقق :  افشین رشید

نکته: مدیریت مناسب جنگ الکترونیک یک هنر تلفیقی دوگانه(عمومی _نظامی ) بر پایه توان رادار ها وشناسایی امواج ضد رادار هدفمند وحفاظت الکترونیک (رادار و سونار) در زمان مناسب میباشد.

اگرچه حفاظت الکترونیک یکی از زیرمجموعه‌های جنگ الکترونیک محسوب می‌شود، اما برخلاف پشتیبانی جنگ الکترونیک یا تهاجم الکترونیک، به‌طور معمول نیاز خاصی به سخت‌افزار جنگ الکترونیک ندارد. در عوض، حفاظت الکترونیک مجموعه‌ای از قابلیت‌ها در سامانه حسگرهاست که به منظور کاهش اثربخشی اختلال، توسط دشمن طراحی شده‌اند. بنابراین، می‌توان گفت حفاظت الکترونیک به جای سکوها، از حسگرها محافظت می‌کند.»

ماهیت جنگ‌های الکترونیک در سال‌های اخیر تغییر کرده و این تحول همچنان با سرعت ادامه دارد. در گذشته عرصه‌های مورد استفاده در جنگ، زمین و دریا و هوا بود و سپس فضا نیز به آن‌ها افزوده شد. در سال‌های اخیر،‌ طیف الکترومغناطیس هم به آن‌ها اضافه شده است.

نکته : مواردی که مدیریت آن در برتری جنگ الکترونیک یا شکست احتمالی تاثیر گذار میباشد:

 «جنگ طیف»، «رادارهای تهدیدکننده نسل جدید»، «ارتباط دیجیتال»، «تهدیدات مخابراتی جدید»، «حافظه‌های فرکانس رادیویی دیجیتال»، «تهدیدهای مادون قرمز و اقدامات متقابل»، «اهداف کاذب راداری» و «پشتیبانی الکترومغناطیسی در برابر اطلاعات سیگنالی»

اقدامات سیستم EW در جنگ الکترونیک (جنگ طیف)

EW هنر و علمی است برای محافظت از استفاده دوستانه از طیف الکترومغناطیسی در عین ممانعت از استفاده خصمانه از آن. طیف الکترومغناطیسی شامل بسامدهای DC طیف مرئی و فراتر از آن است و لذا EW طیف کامل بسامد رادیویی، طیف فروسرخ، نوری و فرابنفش را در بر میگیرد.

سیستم اقدامات ضد الکترونیکی (ECM)(ضد توان رادار _ مخابراتی)

اقدامات ضد الکترونیکی (ECM) شامل اخلال، خاشاک (chaff) و فلیر (شعله زن) است که به منظور مختل کردن سیستمهای راداری، مخابرات نظامی و سلاحهای جستجوگر گرما به کار میروند. 
- اقدامات ضد ضد الکترومغناطیسی (ECCM) که شامل تمهیداتی است که در طراحی و عملیات سیستمهای راداری و مخابرات نظامی در نظر گرفته میشود تا با اثرات ECM مقابله کند.
 سیستم پشتیبانی جنگ الکترونیکی (ES) 

 پشتیبانی جنگ الکترونیکی (ES) که همان ESM پیشین است. 
- حمله الکترونیکی (EA) که همان ECM پیشین را در بر میگیرد، با این که سلاحهای ضد تشعشع و هدایت شده انرژی نیز به آن اضافه شده اند. 
سیستم حفاظت الکترونیکی (EP)  «پشتیبانی الکترومغناطیسی در برابر اطلاعات سیگنالی» 
 سیستم حفاظت الکترونیکی (EP) که همان ECC, پیشین است. 
ESM (یا ES) با مباحث جاسوسی سیگنالی (SIGINT) شامل جاسوسی مخابراتی مباحث (COMINT) و جاسوسی الکترونیکی (ELINT) کاملا تفاوت دارد، اگر چه تمام این به دریافت پیامهای ارسالی دشمن مربوط میشود. این تفاوتها که با افزایش پیچیدگی سیگنالها روز به روز نامشخص تر میشوند. مربوط به مقتضیاتی است که با توجه به آنها پیامهای ارسالی دشمن دریافت میشوند. 

COMINT - سیگنالهای مخابراتی دشمن را به منظور گرفتن اطلاعات جاسوسی از سیگنالهایی که حامل این اطلاعات هستند، دریافت میکند. 
ELINT - سیگنالهای غیر مخابراتی دشمن را به منظور تعیین جزئیات سیستمهای الکترومغناطیسی دشمن دریافت میکند تا بتواند اقدامات الکترومغناطیسی را برای آنها تدارک ببیند. بنابراین سیستمهای ELINT معمولا مقادیر زیادی داده را در مدت زمانهای طولانی جمع آوری میکنند تا بتوانند تحلیلهای مفصلی ارائه دهند. 
 
ESM/ES - از طرف دیگر این قسمت سیگنالهای دشمن (اعم از مخابراتی و غیرمخابراتی) را، با هدف انجام اقدامی عاجل بر روی این سیگنالها و یا سلاحهای مرتبط با این سیگنالها، جمع آوری میکند. سیگنال دریافتی را میتوان مختل کرد و ای اطلاعات دست نخورده را به بخشی با قابلیت پاسخی مرگبار ارجاع داد. سیگنالهای دریافتی را میتوان جهت اطلاع از موقعیت محل استفاده کرد که شامل شناسایی نوع و محل نیروهای دشمن، سلاحها، یا امکانات الکترونیکی او میشود. سیستمهای ESM/ES بطور عمده داده های سیگنالی بسیاری را جمع آوری میکند تا بتواند میزان کارایی بالایی را با پردازشهای کمتری تامین کند. سیستمهای ESM/ES بطور عمده مشخص میکنند کدام یک از گسیلگرهای شناسایی شده در حال کار هستند و موقعیت آنها کجاست. 

نویسنده: دکتر (افشین رشید )